Noter til d. 21.2.2012
Forelæsning v/ Sofie Madsen
Introduktion
til retorik:
Retorikkens
forsvars: opstod på samme tid som matematik og fysik etc. Retorikken har bare
ikke altid været anset, men også kritiseret, udskældt – sprogets magt har været
mistroet. ’det er ren retorik’ – retorikken er floskler og sproglig pynt, tomme
ord, spin, overtalelse etc. (sofismens indflydelse?).
Det er en
videnskab der beskæftiger sig med hensigtsmæssig kommunikation i bredeste
forstand. Både deskriptiv og en normativ videnskab. Der arbejdes også med
vurderingsparametre (det stammer fra den oprindelige græske indflydelse).
Form og
indhold kan ikke skilles ad.
Det centrale
i retorikken er persuasio: at vise, bevise og overbevise. Det går i højere grad
på intention. Retorikken anser det grundlæggende for ok at vi forsøger at
påvirke andre kommunikativt. Den sproglige handling er der ikke noget fordækt
i. det er en forudsætning for menneskelig udvikling, mener hun. Den sproglige
handling er et alternativ til den fysiske handling ofte.
Kommunikationssituationen
(retorisk
pentagram) – taler, emne, sprog, tilhørere, omstændigheder (fem
konstanter). Det er en ideal-model. En
god model at bruge til at stille spørgsmål ud fra. Ændrer man på en del af
pentagrammet, ændres resten også.
Funktionstanken
lovtekst – er tung og med præcist formål, modsat fx en indkøbsseddel.
Den
retoriske situation (Bitzer, hauser): Exigence (påtrængende, retorisk problem),
audience og constraints.
Exigence/Problem: fx
ved en naturkatastrofe, at folk ikke ved hvad de skal gøre, at få dem til at
slappe af eller gøre det rigtige i en situation, det ville udløse den retoriske
handling.
Audience/publikum: mediators of change. Publikum skal have handlekraft. Tilhører
har ikke handlekraft.
Constraints: Fysiske
omstændigheder: tid, sted, lejlighed, medie og genre.
Psykologiske
omstændigheder: kontroversielt emne fx, holdninger, meninger.
Den
retoriske situations livscyklus
Opståen (situationen er ufuldendt og ugennemskuelig af rhetor, ikke udbredt)--> modenhed (rhetor får greb om tale og situation, for problemet spredt ud til folk – og videreudvikles derfra) -->svækkelse/forløsning -->opløsning (nu kan der ikke gøres mere, der er ikke mere at sige – dog kan det godt opstå igen senere).
De retoriske
situationer er dynamiske.
Den passende
respons er således?: det der er tilpasset situationens krav og ikke nødvendigvis en
umiddelbar succes.
Afsender:
Etos, modtager: patos og sag: logos (treenighed).
Noget kan godt formelt være logos, der knytter sig til en sag, men have
implicit patos.
Al
argumentation i akademia skulle ideelt set kunne gøres op naturvidenskabeligt,
dvs. med tryk på logos. Men i retorikken er de andre appeller også vigtige og
har god indflydelse.
Selvom to rhetorer
gør det samme, er det ikke nødvendigvis det samme.
Etos: høj
troværdighed; eksperter, forskere, folk med faste roller (kongehuset), autoriteter, fx politi, militær etc.
Det er publikum der tildeler rhetor etos, derfor er den
også relativ.
Etos er også meget domæneafhængigt. Etos forhandles hele tiden. Klassiske etosdyder:
Praktisk klogskab (fonesis), gode menneskelige egenskaber, en der har god karakter, velvilje overfor publikum (eunoia)
Etos er også meget domæneafhængigt. Etos forhandles hele tiden. Klassiske etosdyder:
Praktisk klogskab (fonesis), gode menneskelige egenskaber, en der har god karakter, velvilje overfor publikum (eunoia)
(competence,
character, caring).
Forventningsetos,
situationsetos og slut-etos: vi bedømmer folk konstant.
I
retorik-situationen kan etos dog påvirkes og ændres. De to første type etos
sammen er det der skaber slut-etos, som dernæst er forventningsetos hvis en
retorik-situation gentages i samme kontekst.
Kontekst-centreret
og credability.
Patos: vores underviser mente i øvrigt ikke at emocons (emotive icons), også kendt som smileys, var en særlig vellykket illustration af de følelser, der er involverede i en patos-appel, men jeg ville argumentere for, at det netop forstærker billedet af den vægt, der bliver lagt på de helt basale (og stærke) følelser i mennesket ved sådan en appel.
Patos: vores underviser mente i øvrigt ikke at emocons (emotive icons), også kendt som smileys, var en særlig vellykket illustration af de følelser, der er involverede i en patos-appel, men jeg ville argumentere for, at det netop forstærker billedet af den vægt, der bliver lagt på de helt basale (og stærke) følelser i mennesket ved sådan en appel.
Forarbejdningsfaser
1. inventio
2. dispositio
3. elocutio
4. memoria
5. actio
Infofinding/
topik
Beskrivelser
og facts: spørg med hv-ord.
Begrundelser:
spørg med hvorfor
Vurderinger:
spørg med hvem synes, mener, tror…
Demonstratio
vs. agumentatio (praktisk argumentation, der ikke har til formål at udfinde
universelle sandheder)
Retorisk
argumentation
kommunikation hvor afsender forsøger at vinde publikums
tilslutning til et begrundet synspunkt
o
Belæg:
hvad begrundes påstanden med? (B)
o
Hjemmel:
hvilken generel (selvindlysende) regel kan forbinde B og P? (H)
o
Påstand:
hvad vil jeg have tilslutning til? (P)
§ Styrkemarkør (S): graden af sikkerhed
ift. påstand
§ Gendrivelse (G): det der sætter
påstanden ude af kraft foregribes bevidst i argumentationen. Vaccination imod
indvendinger fra publikum.
§ Rygdækning (R): forstærkelse og
begrundelse for hjemmel.
De rigtige
belæg skal udvælges ift. kontekst og publikum.
Nybegynderfejl:
cirkelargumentet, belægget er dårligt og redundant og at hjemlen ikke er en
generel regel der forbinder B og P.
Opsamling:
Til næste
gang: generering af stof.
Tanker om forelæsningen og forelæser
Hun (Sofie Madsen) var dygtig til at komme med eksempler, der svarede til det hun forsøgte at forklare og gav indtryk af en gejst for sit fag, der som regel smitter og som i dette tilfælde i hvert fald gjorde det.
Efter forelæsningen slog det mig dog også, at der var mange ting som hun nævnte i forelæsningen, hun selv benyttede sig af mens hun fremlagde, og som hun til dels pointerede som relevante faktorer. Fx at hendes Etos også var noget vi, som hendes daværende publikum, var med til at forhandle om.
Hvis jeg således skulle vurdere hendes grad af etos, eller hvad den baserer sig på ud fra fra min synsvinkel, så er det den ekspertise indenfor faget som man dels forventer før hun kommer og som hun bestemt forstærkede, både med sin attitude overfor os (velvilje, tillid til at vi forstod hvad hun ville) og entusiasme (for sit fag).
~A~





Ingen kommentarer:
Send en kommentar