28. februar 2012

Retorik 2 - inklusiv det non-verbale



Fra forelæsning d. 28.2.2012 


Sofie Madsen reprise:

Argumentation:
-     syllogisme – cirkelslutning.
Toulmin’s model

Den mundtlige genre

Mundtlighed vs. skriftlighed
Ræsonnementer:
Skriftlig kultur: begreber, kategorier (tømmer skilles fra hammer, økse, sav fordi de er forskellige kategorier)
Mundtlige: det er flygtigt, afsenderen er konkret til stede, budskabet er nutidigt. Modtagerne er til stede. Parallelsprog: det paraverbale (stemmeføring) og gestik: non-verbale.

De fem retoriske partes:
Inventio:
Finde argumenter, finde vinkler, finde stof. Det mundtlige rum bør have indflydelse på hvor meget, og hvilke ting vi tager med. Typen af information bør være mere konkret i den mundtlige situation. Vi kan forestille os ting der ikke er her (o rly?:3). Konkrete fortællinger sidder bedre fast. Vi husker bedst antiteser.
Det retoriske eksempel: forklarer, former og skaber indflydelse. (Barack obama):
Han bruger en fortælling til at påvirke publikums sindsstemning og attitude. Han danner en handlekraft hos folk.
Dispositio:
Udvælge, vælge, organisere. De to ting, inventio og disposition, hænger sammen. Dispositionselementer: indledning, argumentation, eksempler, gendrivelse, afslutning, metakommunikation.
Trækstruktur: at betragte alle afsnit i en tale fx er formet som træk i et skakspil.
Et gennemgribende argument er bedre end en masse spredte argumenter. (et heftigt skud kan fælde en elefant, det kan spredehagl ikke).
Indholdsoversigt er godt (klar metakommunikation/disposition).

Dispositionsmodel:
Monroe’s motivated sequence
-          Attention: først skal man skabe opmærksomhed (om et problem).
-          Need: det skal løses fordi
-          Satisfaction: det KAN løses fordi
-          Visualization: forklaring af hvordan det kan løses (og hvad der kan forhindre den løsning)
-          Action: hvad skal publikum gøre, hvad skal der gøres generelt.

Elocutio, den sproglige udformning:
Tilpasse, forme og udsmykke sproget. Sprog er også argumentation i sidste ende. Sproget skal afstemmes efter alt der influerer den kommunikative situation. Publikum, rum etc.
Skal forholdes til at det er flygtigt, så ikke for mange indskud, dybde, abstraktionsniveau etc.
Argumentet bliver gentaget indledningsvis og afslutningsvis. Plus tydelig opdeling af argumenter.

Ordniveau:
fremmedords (forholdt til hvem man taler til). Fagudtryk. Sammensatte ord.
Der ligger etos i svære ord, men de risikerer også at tabe publikum.
-          Korte sætninger,
-          Hovedpointen først
-          Få ledsætninger

Framing:
-          Bimbokvoter: kønskvotering
-          Cafepenge
-          Spindoktor
-          Supersygehus
-          Stormoske
-          Trængselsring
-          Millionærskat
Argumentationen, for og imod, ligger i selve ordet. Meget effektiv og subtil argumentation.

Retoriske figurer:
Allitteration: bogstavrim
Assonans: noget der gør det bedre at lytte til
Anafor: gentagelse med større
Epifor: et brud på gentagelser eller andre figurer/troper
Antitese: sort/hvid udtagelse
Tretrinsraket: treledsargumentation. Clap-traps. Plus opadbevægelse.
Emfase: ’retssikkerhed – det er altafgørende.’
Retorisk spørgsmål: svaret ligger i spørgsmålet.
Metafor: at give sit budskab kvaliteter. 

Actio, den fysiske fremførsel:
Det paraverbale, der verbale og det non-verbale.
’Hvis ikke man når ud over rampen så kan det hele være ligemeget.’

Forelæsning v/ Martin Guldberg
Funktionelt aspekt, den mekaniske side af stemmebrug: Stamning, lesben, at blive hæs. Det er ting der flytter fokus.
Det æstetiske aspekt: hvilken stilart arbejder vi med.
Interpretation: den personlige tolkning indenfor de stilistiske rammer.
Performance-aspekt: brug af mimik, iscenesættelse, påklædning etc.
Psykologisk aspekt: stemmeføring, følelser kan høres i stemmen, også nervøsitet etc. Det skyldes åndedrattets forbindelse til stemmen. Vores følelser har indflydelse på vores krop.
Mellemgulvet bruges til kontrol af følelser og bevæges af følelser.
Stemmen: Stemmemæssige vaner (og uvaner): de er svære at ændre på, fordi vi arbejder med vores egen personlighed når vi arbejder med stemmen.
Bedømmelse af personlighed via stemme.

Min SPOT-Promo:
Jeg står her nu, for at forklare hvorfor det er vigtigt at rock/musik festivallen SPOT får finansiel opbakning. På SPOT’s hjemmeside står at festivallen lægger vægt på at udvikle musikkens folkelige og kulturelle egenskaber, samtidig med at den har til formål at ’fremme internationale netværk gennem udveksling af koncerter samt kulturelle og erhvervsmæssige erfaringer”. Spot er på den måde et initiativ som ikke alene er med til at promovere dansk rockmusik og dermed udbrede dansk musik, og i den forbindelse dansk kultur, til et bredere publikum, men det er også et initiativ, der fremmer samarbejdet mellem mange forskellige genrer. Det er derudover også en festival, der giver muligheder for at up-and-coming kunstnere kan blive eksponerede i en kreativ og åben kontekst. Festivallen får desuden gode anmeldelser af så præstigefyldte anmeldere som Neil McGormick fra ’the daily telegraph’ og Information benævner SPOT som Danmarks vigtigste festival. Festivallen skal altså have støtte fordi den er anderkendt og med til at udvikle dansk musikkultur og udbrede den til et bredere publikum.

Min promo-sample omkring vores SPOT-case blev ikke fremlagt og afprøvet og set i bagspejlet tror jeg at jeg lærte mere af at høre de andre fremføre deres, fordi min, som det nok også skinner igennem, ikke er så omformet til mundtlig fremførsel som den kunne være og derfor ikke, i min egen optik, er så brugbar i forhold til en øvelse, der har at gøre med det non-verbale og hvordan det spiller sammen med det verbale, som nogle af de andres var.

Vores underviser var desuden, i sig selv, ret god til at illustrere sine pointer og klart vandt til at spille skuespil og stå foran folk, men jeg fik dog indtryk af at han, til trods for sin åbenbare viden om alle de fysiologiske ting, der har indvirkning på en retorisk situation, ikke rigtig kom ind på hvordan man modarbejder de reaktioner og den angst som, hos nogle, fylder så meget i en retorisk situation, at det hæmmer den reelle fremførsel, og evnen til rent faktisk at implementere nogle af de værktøjer og redskaber han talte om.

~A~

Ingen kommentarer:

Send en kommentar