11. april 2012

Flow: Kreativitet og innovation - i rum


Æstetisk kommunikation i rum
 
Det første idedraft til vores scenestykke:

Værk: Han København, kortfilm. Musikken.

Step 1. tavs forhandling: vælg en ting hver.

Transformation af rummet: fra rolig til hastig. 

Scenekoncept: start i kaos og konflikt, der gradvist løses. ’dagen efter’ situation. Det der er gemt er løsningen på konflikten og det der afsløres er løsningen. Kaos både i relationen mellem figurerne og kaos i de fysiske omgivelser. Begge dele ryddes op. Musikken hæves gradvist. Objekternes størrelse referer til problemernes størrelse.

Første scene:
Start: kaos, en sover med dugen over sig, en på liggeunderlag med øl i hånden. vågner op, peter (vært) sparker Oliver (gæst). Kikker rundt. Første konflikt, det roder i Peters lejlighed.

Refleksioner
Det ovenstående var vores umiddelbare udgangspunkt i processen med at skabe en scene. Vi talte om vores individuelle responser (jf. Torunn Kjølner) til de værker vi selv havde medbragt, men gik meget hurtigt udover det værk vi havde valgt at bruge som inspiration/afsæt.

Det mest væsentlige vi tog fra værket var ideen on det hverdagsprægede og hvordan noget kan gå fra afslappet orden til uroligt kaos, både i relationen mellem mennesker og i de fysiske omgivelser. Det var også derfra vi fik ideen om at de to ting skulle afspejle hinanden.

I selve processen med at skabe scenen og lave materialet var vi dog ikke så stringente, som vi måske med fordel kunne have været, i forhold til at følge de angivne trin.
Det er tydeligt nok, at der er en værdi i at benytte sig af benspænd som ’tavs forhandling’ (Rosendahl), dvs. at udvælge rekvisitter og danne scenen uden at tale sammen, i og med at det giver mere plads til den individuelle kreativitet og åbner op for en efterfølgende diskussion af det potentiale de forskellige, udvalgte genstande har i forhold til det produkt, der skal skabes.
Vi diskuterede dog meget og brainstormede før vi lavede vores tavse forhandling.  

Til trods for at vi byttede lidt rundt på trinene havde vi dog ikke de store problemer med at holde et kreativt flow (jf. Csikszentmihalyi) kørende. Der var af og til øjeblikke med ’angst’, mest i forbindelse med det at skulle overskride grænser, da ingen af os spiller skuespil eller er specielt komfortable på en scene, men der var ikke nogen kedsomhed og det meste af tiden hold vi os i et nogenlunde flow.

Vi havde dog lidt problemer med at skifte faser i vores produktion og havde en tendens til at teoretisere og diskutere meget før vi prøvede noget af, hvilket også resulterede i, at der var nogle af de ting vi havde planlagt, som ikke kunne lade sig gøre, da vi først forsøgte. Musikken vi havde udvalgt var fx lidt for blid ift. Det stadie af transformerende kaos vores scene var endt i, så den måtte udlades i sidste ende.

Selve dialogen endte også med at være meget improviseret, da vi hurtigt fandt ud af, at en af de hårde rammer (jf. Rosendahl) vi var begrænsede af, var tiden. Vi havde simpelthen ikke tid til at lære en dialog udenad, så vi endte med at associere rekvisitter med emner, fx stol=hovedpine=’hvorfor har jeg så ondt i hovedet?’ eller telefon=damer=’hvor fanden er min tlf?, har du smidt den væk? du sku jo også ringe til hende der…’.

Æstetisk kommunikation i rum:
Den forbindelse en sådan kreativ proces har til æstetisk kommunikation ligger i relationen mellem afsender – objekt-modtager (jf. Kyndrup). Her befandt vi os på afsenderens side og oplevede hvad det var at skabe et objekt, lige så vel som vi, ved at være tilskuere til de andres scener, oplevede at percipere deres objekter og igennem vores perspektiv gøre dem til æstetiske objekter.

Vi var altså både i den kreative proces og det flow, der er til stede, når der skabes kunst eller andre produkter, som kan perciperes æstetisk, og vi var modtagere, som formede de kreative produkter og fuldendte den æstetiske kommunikation.  

~A~

Ingen kommentarer:

Send en kommentar